2018. május 12., szombat

Sportolni jó! - SAKK

A Sportolni Jó! sorozatunkban ezúttal egy szokatlan sportágat mutatunk be nektek, ez pedig a sakk. Iskolánkban Vásárhelyi-Faragó Dóra (7.a) űzi versenyszerűen ezt a sportot, bár nemrégiben egy országos kémia verseny kapcsán hallhattunk róla. Szőke Ármin interjúja.

Miért éppen a sakk?
A papám tanított meg sakkozni, nagyon a szívén viselte, hogy megtanítson, én meg élveztem, így partner voltam benne. Bár mindig hagyott nyerni. Majd elkezdtem szakkörre járni Kecskeméten, de két év múlva más edzőt kerestünk, mert nem tetszett, hogy ott vagyunk húszan és nem csak velem foglalkoznak. Akkor kezdtem rájönni, hogy ez milyen nehéz, de meg akartam felelni, és amikor már fejlődtem, elmentem versenyekre is. Eleinte nem tetszett, de ma már imádom a kihívást. A mostani edzőmnél, Mocza Attilánál körülbelül 5 hónapja vagyok és szerintem sose játszottam jobban, mint most, és egyre jobb leszek.

Mit szeretsz benne?
Azért szeretem, mert változatos. Nincs két ugyanolyan parti és sosem lehet tudni, hogy milyen hibát vét az ellenfél, amit valahogy ki lehet használni.

Említetted, hogy versenyekre is jársz, milyen egy verseny?
A versenyek elég monotonok. Mindegyik ugyanúgy van felépítve, de nem ez a lényeg, mert az ellenfelek még csoportokon belül is változatosak. Legtöbbször svájci rendszer szerint mennek a dolgok,ami azt jelenti,hogy egy-egy parti 15-15 vagy 10-10 perces időre megy, ezekből pedig 7 van. Megnyitóval kezdődnek, majd amint kisorsolták, hogy ki-ki ellen játszik, kezdődik a verseny. Két ember nem játszik kétszer egymás ellen, és mindig az elért pontszámok szerint sorsolnak.
A sakk az sportnak számít? Mit gondolsz erről?
Egyértelműen sportnak, csak itt fejben küzdenek az ellenfelek. Engem eléggé bosszant, amikor valaki váltig állítja, hogy ez nem sport, mert kimondható, hogy az egyik legtöbb edzés és kitartást igénylő sport.

Milyen fontos lépesek,taktikák esetleg stratégiák vannak a sakkban?
Rengeteg van, úgyhogy nem kezdeném el sorolni, de pontoson nem is lehet, inkább csak fő neveik vannak. Taktikák például az elterelés, anyagnyerés, kombinációk, kettős támadás. Stratégiák például zárt megnyitásból nyílt középjáték, egyenlő állás tartása a végjátékig. Minden lépés fontos, mert egy kis hiba is nagy gond lehet.

Tudnál mesélni a sakk történelmi hátteréről és jelenéről?
Történelmét annyira nem ismerem, ezt nem is szeretik bennem, de tudom, hogy mi magyarok is sokszor megfordulunk világbajnokságokon és még olimpiákon is. Például Grószpéter Attila nemzetközi nagymester, Lukács Péter nemzetközi nagymester és még sorolhatnám. Viszont nem kell messzire menni az időben, ha magyar bajnokokat akarunk keresni, mert Gaál Zsóka, aki még csak 11 éves, máris rengeteg bajnoki eredményt hoz hazánknak.

Milyenek a sakkozók?
A játékosokat három alaptípusra lehet osztani: pozíciós, rugalmas és agresszív támadó.

Szerinted mi kell a sakkhoz?
Egyaránt kell hozzá logika és türelem is, elvégre nem lehet rögtön terv nélkül támadni.

További sok sikert kívánunk! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése