2017. szeptember 27., szerda

Sportolni jó! - KARATE


Tóth Csenge Piroska, a 12.b osztály tanulója. Jó tanuló, szabadidejében rengeteget sportol, ami talán túl is nyúlik a hobbiszintű mozgáson, hisz ez a fő érdeklődési köre. Évek óta elköteleződött egy sportág iránt, de ez nem jelenti azt, hogy ne érdekelné más is, szívesen kipróbál új dolgokat. Minden télen elmegy síelni a gimis sítáborral, próbálta már a szörfözést, a wakeboardot, és evezni is szokott. Szőke Ármin interjúja.

Milyen sportot űzöl és hol? Már 8. éve űzöm a kyokushin karatét, Nagykőrösön, a Harcosok Klubja egyesületben.
Mutasd be a sportodat! Mi is a karate valójában? A karate részleteit nem fogom tudni pár mondatban elmagyarázni, ezért csak a főbb dolgokra térek ki. Alapvetően egy japán sportról beszélünk, amit sokan összekevernek a kung-fuval vagy a judoval. A karate egy olyan harcművészet, melyben rúgásokkal és ütésekkel támadunk, tehát inkább hasonlítható a kick-boxhoz, csak nálunk tilos fejet ütéssel támadni. A karaténak rengeteg ágazata van, én ezek közül a kyokushin karatét választottam. Ez a sport két részre oszlik, kata és kumite. A kata egy formagyakorlat, melynek bemutatásakor egy elképzelt ellenfél ellen küzdünk, de ezek a mozdulatok sokszor nem reálisak a valós küzdelemben, inkább csak látványosak. A kumite a küzdelem része a karaténak, mely történhet full kontakt és light kontakt módon. A kyokushin karate full kontakt küzdősport, tehát teljes erővel támadható a test, versenyen leüthetjük, lerúghatjuk egymást, de viselünk sípcsont-mell-illetve fejvédőt. Minél idősebb valaki, annál kevesebb védőt kell viselnie a versenyeken, ez a korcsoport szabályaitól függ. Persze vannak más szabályok is, pl. a fej csak rúgással támadható, és utánpótlás kategóriában ( a 18 év alattiak) csak érintéssel, felnőttben pedig teljes erőből. Én idén fejezem be az utánpótlás pályafutásomat, jövőre már a felnőttek között fogok megmérettetni, tehát lekerül a fejvédő is. Emellett különböző övfokozatok is vannak a karatéban, fehér övtől feketéig. Ezeket vizsgával szerezhetjük meg, melynek szintén két része van: technikai és küzdővizsga. Én jelenleg a fekete övre készülök.
Hogy zajlik egy átlagos edzés? Alapvetően 6 edzésem van egy héten, de nagyobb versenyek előtt előfordul, hogy 8-10 is összejön. Az edzéstervem 3 karate és 3 súlyzós edzésből áll, a súlyzósat konditeremben csinálok meg, általában este. Ezekhez adódnak még hozzá a futóedzések, amit reggel, még suli előtt szoktam elvégezni a fontosabb versenyek előtt. Így jön össze a 8-10 edzés a versenyszezonban. A karate edzések is nagyon sokfélék lehetnek. Az edzések elején mindig bemelegítünk, majd nyújtunk, amit az edzések végén is mindig megteszünk. De gondolom a kérdés lényege az, hogy mit csinálunk közben... Versenyszezonban rengeteg állóképességi tréningünk van, melyet végezhetünk pajzsokkal, bokszzsákokkal, lépcsőzéssel és futással. Ez segít abban, hogy minél aktívabbak legyünk a tatamin. A technikáink pontosságát és gyorsaságát pontkesztyűs edzésekkel tudjuk fejleszteni. A küzdőedzéseken kipróbálhatjuk és gyakorolhatjuk az új technikákat, hogy már ösztönszerűen alkalmazzuk azokat a versenyen.
Ki edz titeket nap mint nap? Milyen a közös munka? Az edzőm Ábrahám Edit, aki 2010-ben vette át a klub irányítását Búz Ferenctől, és nevezte át Harcosok Klubjára. És hogy milyen? Számomra a legjobb. Szakmai tudását az eredményei igazolják, és ezt a tudást maximálisan át is tudja adni. Tudja, mivel lehet motiválni, tudja, mire vagyok képes, és jobban hisz bennem, mint én magamban. Ez egy egyéni sport, de én mindig úgy gondolok rá, mint a csapatsportokra, mert kell valaki, aki irányt mutasson és ösztönözzön. Tudja, milyen érzés a győzelem és a kudarc, mert ő is versenyző volt, át tudja érezni a helyzetem, és segít, amikor csak tud. Szóval igazából minden eredményemet ennek a csapatmunkának köszönhetem.
Milyen mozdulatok vannak? Ezeket milyen nehéz csinálni? Aki már gyermekkora óta karatézik, annak nyilván könnyű, de egy idegen számára is megtanulható, csak idő és energia kell hozzá. Azt tudni kell, hogy a "tananyag" egyre nehezebb, minél magasabb övfokozatról beszélünk, de ha valaki az alapoktól fogva jól csinálja, akkor a jövőben nem lesz nehéz dolga. Hozzám a kumite versenyszám sokkal közelebb áll, ezért a katakkal és formagyakorlati technikákkal néha meggyűlik a bajom a vizsgák előtt, de végül mindig sikerül elsajátítanom ezeket. A küzdelmi technikák között is akad olyan, amit nehezebb elsajátítani és alkalmazni a harcban, de ez az egyén képességeitől is függ.
Mióta karatézol? 2009-ben, 10 éves koromban kezdtem karatézni édesapámmal és a testvéremmel. Először nem annyira tetszett, de apukám nem engedte, hogy abbahagyjam. Most nem bánom ezt a döntését, mert az évek alatt nagyon közel került hozzám ez a sport, és jelenleg már csak én űzöm a családban.
Hol lehet megtalálni titeket, esetleg jelentkezni? Az edzőmnél lehet jelentkezni telefonon, facebookon, vagy ismerős által is. Ha valaki szereti a fárasztó sportokat, szeret meghalni edzésről-edzésre, és meg akarja tudni védeni magát, esetleg eredményeket elérni, akkor persze, érdemes. Nem csak versenyzők járnak hozzánk, hanem olyanok is, akik csak önvédelmet akarnak tanulni, vagy csak sportolni valamit.
Hallottam, hogy sok neves versenyen is részt vettél, ezekről mesélj egy kicsit! Igen, sok versenyre szoktunk járni és szoktam részt venni. Egy átlagos versenyen reggel van a mérlegelés, délelőtt megnyitó, majd a kata verseny, utána pedig a kumite verseny. Én általában késő délután, este szoktam küzdeni, mivel a legidősebb kategóriához tartozom. Amikor az összes küzdelem lezajlott, eredményhirdetéssel zárják a napot. A nagyobb versenyeken, mint az Európa-illetve Világbajnokságon kicsit szervezettebb a program. Ezeket általában megelőzi egy kvalifikációs verseny, ahol eldől, hogy kor-és súlycsoportonként ki lesz az a 2 versenyző, aki képviseli az országunkat. A verseny előtt pár nappal a magyar válogatott kiutazik a helyszínre. A mérlegelés a verseny előtti napon szokott lenni, én ilyenkor általában már 2 napja nem ettem és nem ittam, ráadásul már szaunáztam is, hogy beférjek a súlycsoportomba. A mérlegelés után van egy kis átmozgató edzés, hogy a legjobb formámat tudjam hozni másnap. A verseny megnyitóval és bemutatóval kezdődik, ekkor már tudjuk a sorsolást, és nagyjából azt is, hogy percre pontosan mikor kerülünk sorra. A nap folyamán lezajlanak a küzdelmek, utána pedig eredményhirdetés következik. A bajnokság után pedig a versenyzők és edzőik is hivatalosak a sayonara party-ra. A legbüszkébb a Magyar bajnoki 1. a diákolimpiai 1., és a háromszoros Európa-bajnoki 2. helyezésemre vagyok.
Hogy zajlott a nyári edzőtábor? A nyáron egy júliusi és egy augusztusi edzőtáborban is részt vettem Velencén. A júliusi 5 napos volt, hajnalban, délelőtt és délután voltak edzések, az egész tábort egy vizsga zárta, amin én csak segítőként vettem részt. Az augusztusi tábor 3 napos volt, naponta 2 edzéssel, főleg küzdőtechnikát tanultunk és sajátítottunk el. Mindkét tábor nagyon jó hangulatban telt és sok új dolgot tanultam.
Előtted a továbbtanulás. Merre tovább, talán sport felé vagy esetleg más elképzeléseid vannak? Nagyon jó lenne a továbbiakban is a sporttal foglalkozni, de ezt csak versenyzői szinten fogom tudni teljesíteni. Magyarországon nehéz a sportból megélni, ezért más terveim vannak a továbbtanulással kapcsolatban. Emberekkel szeretnék foglalkozni, és Corvinuson van pár szak, ami tetszik, de a lehetőségek között szerepel a pszichológiai szak is, ahonnan sportpszichológián tudnám elvégezni a mesterképzést.
A Kécskei Pallérozó szervezésében és lebonyolításában is aktívan részt vettél. Mit szóltál ahhoz, amikor a 9.b-s Tóth Csengének megláttad a nevét a listán? Kicsit meglepődtem, mikor megláttam a nevét a névsorban, de nem hinném, hogy konkurenciát fog jelenteni bármiben is.
További eredményes munkát kívánunk!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése