2017. szeptember 17., vasárnap

Interjú Kissné Somogyi Rita tanárnővel

2009 óta angol nyelvet tanít gimnáziumunkban, keddenként 15 órától íjász szakkört vezet a Patay utcai tornateremben, a szalagavatóra a 12.a palotását és a 12.c mezőföldi csárdását koreografálja és tanítja be, mindemellett pedig a 11.d osztályfőnöke. Kissné Somogyi Rita tanárnővel az elmúlt hetekben sok izgalmas és érdekes dolog történt. Többek közt részt vett a World of Friends találkozón és íjász Európa bajnokságon is járt. A sokoldalú tanárnővel Szöllősi Kitti készített interjút.  

Meséljen a World of Friends-ről! Mi ez pontosan?
A World of Friends egy huszonkét évvel ezelőtt született nemzetközi program. Roland Wihajster indította útjára Németországban azzal a céllal, hogy európai országok között építsen kapcsolatokat a tinédzser korosztályon keresztül. Minden évben Németország, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Csehország, Szlovákia, Litvánia és Olaszország (Hollandia kilépett a programból) fiataljai gyűlnek össze az adott országok valamelyikében, és különböző témákban adnak elő projektmunkákat, vesznek részt játékos csapatépítésekben, ismerkedési esteken, és létrehoznak valamit közösen, ami az együttműködést jelképezi. Magyarországot a Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskola képviselte sok éven keresztül, majd az előző tanévben a gimnázium is csatlakozott. Tavaly az országunk kézművességét kellett bemutatnunk, idén a béke volt a téma.

Milyen tapasztalatokat szerzett?
Remek tapasztalatokat szereztem mind a két alkalommal, amin részt vettem: tavaly Litvániában, idén Németországban. Nagyon jó dolog külföldi diákokkal és felnőttekkel találkozni, ismerkedni. Mindenki rá van kényszerítve, hogy a közös angol nyelven kommunikáljon, ami csodálatos módja a nyelvtanulásnak. A kezdeti szégyenlősség lehullik a gyerekekről, és jó látni, ahogy barátokat szereznek idegen országokból, amely barátságok néha tartóssá is válnak. Megismerik egymás kultúráját, szokásait, egy-két szót megtanulnak a másik nyelvéből. Nagyon vicces, ahogy egymásnak tanítják a szavakat, jókat nevetünk olyankor. Közösen dolgoznak valami közös témán, célon, ami gondolkodásra, elveik kialakítására ösztönzi őket. Fel kell, hogy vállalják véleményüket. 

Milyen volt az első World of Friends-es élménye? Eddig melyik év tetszett a legjobban?
Mindkét év nagyon tetszett. Nem csak a programok miatt, hanem mert két gyönyörű ország tájait is megcsodálhattam. Tavaly Litvániában eljuthattam egy Hóarénába, ahol a nyár közepén is -4 fokban síeltek a téli sportok szerelmesei. Idén elvittek minket Strassburgba, az Európai Parlamentbe, ami óriási élmény volt. Számtalan szép program és kirándulás fémjelzi még a szervezők remek munkáját.

Mennyivel másabb országonként ez a rendezvény? Mi a közös és mi a különbség bennük?
Két országban vettem részt a programban eddig. Mindkét helyen magas szintű szervezési munka előzte meg a tényleges programot. A szervezők kedvesek és segítőkészek voltak. Mindent megtettek azért, hogy mindenki jól érezze magát. A kötelező projektmunkákon és bemutatókon kívül sok szabadidős programot, például kirándulásokat szerveztek nekünk. Ez minden országban így szokott lenni.

Mi alapján választják ki, hogy mely diákok menjenek? 
A diákokat életkor és a megadott téma szerint választjuk ki. Átgondoljuk, kinek lehet testhezálló az adott feladat, és megkérdezzük, szeretne-e részt venni. Tavaly Kocsis Luca Anna, Kiss Attila Dániel és Nagy Márton, idén Szabó Karina és Balogh Krisztián vett részt a nemzetközi programon. 

Hogyan szokott készülni a diákokkal ezekre az alkalmakra?
Az előkészületekhez tartozik, hogy el kell készítenünk a projektmunkáinkat, amit aztán majd be kell mutatnunk. Tavaly néptánc-produkcióval is készültünk, valamint PPT-vel. Idén PPT-kkel. A kiválasztott tanulókkal elkezdünk ötletelni arról, hogy pontosan mit is csináljunk a megadott kereteken belül. Angol nyelven kell dolgozniuk, ami komoly feladat. Többször összejövünk, és szépen tisztázzuk, összefésüljük a félkész munkákat. A litván program előtt rengeteg táncpróbánk volt.

Néhány hete részt vett a Masters Eb-n, ahol 5. helyezést ért el. Honnan jött az íjászat iránti rajongása? Mióta űzi ezt a sportot? Mit szeretett meg benne?
Tíz évvel ezelőtt kezdtem el íjászkodni, ami családi kirándulásként indult, majd egy hatalmas szerelem és elkötelezettség lett belőle. Az íjászat mentális és fizikai sport. Kitartásra, kudarctűrésre nevel, koncentrációt igényel, pszichés állapottól függ, hogy ki mennyire tud koncentrálni. Fizikailag is igénybe veszi az embert. Főleg a hátizmokat dolgoztatja, de állóképesség nélkül lehetetlen órákat küzdeni egy versenyen, a legutóbbi verseny öt órán át tartott. Egy íjászbarátom lépésszámlálóval mérte le, hogy az egyik versenyen 22 km-t mentünk. Nemrég vettem részt a Magyar Íjász Szövetség által rendezett Történelmi Európa Bajnokságon, ahol azonban még a tengerentúlról is érkeztek versenyzők: USA, Kína, Szingapúr. Három kemény kvalifikációs nap után bejutottam a rangsorolóba és végül a hatos döntőbe, ami óriási élményt jelentett. Tavaly a vb-n lecsúsztam az első hatról. Idén 5. helyezést értem el, a döntőben 6. helyről sikerült feljebb lépnem. 

Melyik eredményeire a legbüszkébb?
Tavaly 2. helyezést értem el a Történelmi Európa Bajnokságon, 8. helyezést a Történelmi Világbajnokságon, 1. helyezést értem el a Magyar és Nemzeti Bajnokságon. Országos Bajnokságokon 2. és 3. helyezéseket értem el. Az idei 5. helyezést az Eb-n nagy örömmel töltött el. A Dél-Alföldi Régió 6 fordulós versenysorozatában pedig 1. helyezést értem el.
 
Idén is lesz íjászszakkör a gimiben?
Igen, idén is elindul az íjász szakkör a gimnáziumban, persze, ha lesz elég jelentkező, de jó páran megkerestek már, úgyhogy reménykedem. Az elmúlt három évben (négy éve van íjász szakkör) részt vettünk a Magyar Íjász Szövetség által rendezett Suli Íjász Bajnokságon, ahonnan minden évben szép eredményekkel tértünk haza. 

Mi az elkövetkező években a célja ezzel a sporttal?
Az íjászattal annyi a célom a jövőt tekintve, mint eddig: részt venni benne, átélni azt a szinte transzcendens állapotot, amikor csak én vagyok és a cél, amit le akarok győzni. Pontosítani a technikámat, törekedni arra, hogy pszichésen rendben legyek. És találkozni sok-sok baráttal az íjásztársadalomban.

Szalagavatóra már több alkalommal is tanított táncot a gimis osztályoknak. Milyen élményei vannak erről?
A tánc kilenc éves korom óta az egyik legfontosabb dolog az életemben. Táncos alapjaimat, tudásomat Százhalombattán a Forrás Néptáncegyüttesben szereztem. A néptánc mellett más táncok is érdekelnek, foglalkoztatnak, és könnyű megtanulnom őket. A szalagavatós táncok betanítása óriási kihívás számomra. Amellett, hogy fejben létrehozom a teljes koreográfiát, papírra vetem, hogy minden egyes „táncos” lépéseit meg tudjam tanítani, a táncpróbák is nagy örömöt jelentenek. Látom, ahogy szinte nulláról eljutunk egy teljes tánckoreográfia eltáncolásáig, és ez hatalmas energiákat szabadít fel bennem. Táncot tanítani nem táncosoknak külön kihívás, egészen máshogy kell elmagyaráznom a lépéseket, mint azoknak, akiknek vannak táncos alapjaik, vagy akár már haladóbb szinten vannak. Nagyon szeretem.

További sok sikert kívánunk és eredményes felkészülést a szalagavató ünnepségre! 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése