2017. augusztus 24., csütörtök

Református Talentum Konferencia Debrecenben

Idén huszonharmadik alkalommal került megrendezésre a Talentum Tehetséggondozó Konferencia, melynek ebben az évben Debrecen, a "Kálvinista Róma" adott otthon augusztus 18-23. között
 2012-ig mindig a Balaton partján tartották a konferenciát, csak ezt követően jött az ötlet, hogy tartsák a történelmi Magyarország nagyvárosaiban a református középiskolásoknak szervezett programot, így a városok jöhettek számításba, ahol működik református középiskola és egyetem is. Megtudtuk, hogy tavaly Sárospatak, jövőre Gödöllő vagy Pécs ad otthont ennek a programokban gazdag "tábornak".
 A konferenciát a Református Tehetséggondozó Alapítvány hirdette meg, mely hagyományosan hangsúlyosan foglalkozik nemzetünk és egyházunk sorskérdéseivel. Mindez élményszerűen történik, miközben a résztvevők felkereshetik történelmünk és különösen egyháztörténelmünk nevezetes emlékhelyeit.
 Hatalmas megtiszteltetés volt számunkra, hogy iskolánkat mi, a gi-MI-blog szerkesztői képviselhettük Szabó Niki fotós és szerkesztő munkatársunkkal kiegészülve. Élménybeszámolónkat napra lebontva osztjuk meg veletek.

2017.08.18. péntek

Vonattal érkeztünk Debrecenbe, majd villamossal jutottunk el a Debreceni Kollégium internátusába. A szívélyes fogadtatás után elfoglalhattuk szobáinkat a nemrégiben felújított épületben. Utólag tudtuk meg, hogy ez a felújítás 10 milliárd forintba került, ezt tükrözte is az igényes, szép környezet.
 17 órai kezdettel közös áhítat nyitotta meg a programsorozatot a Kálvin teremben.  Ezt követően megnéztük a Debreceni Kollégium Gimnáziumát, ami lenyűgöző volt. Az este folytatásaként különleges látványban volt részünk, ugyanis augusztus 17-19. között 21 órától minden nap fényvetítést tartottak a Debreceni Nagytemplomra. Ámulva néztük Bordos László Zsolt világszerte ismert 3D festőművész "varázslatát", melyet az alábbi videóban ti is megcsodálhattok:

2017.08.19. szombat
 Szombatra egész napos  buszos kirándulást szerveztek nekünk Nagyszalontára és Nagyváradra. Nagyszalontán megnéztük az Arany-múzeumot, illetve itt tartották a reggeli áhítatot a református templomban, ahol Arany Jánost megkeresztelték. Később betekinthettünk halhatatlan költőnk szülőházába is, ahol felfedeztük gimnáziumunk koszorúját, melyet egy korábbi látogatás alkalmával helyeztek el itt diáktársaink. Elmondtak számunkra pár szót magáról az épületről és persze Arany Jánosról is. Láttuk a nagyváradi várat és sok-sok emlékművet, meglátogattuk a Püspöki Palotát. Arany gimisként igazán különleges élmény volt megismerni ezeket a helyeket.

2017.08.20. vasárnap
 Délelőtt szabadprogram volt, természetesen mindenki a sokéves múltra visszatekintő virágkarneválra látogatott ki, ami szerintünk csodálatos látvány és élmény volt.
 Délután a Hortobágyra utaztunk, ahol az államalapítás ünnepe miatt Hídivásárt rendeztek.  A sok érdekes vásári portéka megtekintése után a Pásztormúzeumba is ellátogattunk
 A nap fénypontja egy történelmi előadás volt a hortobágyi templomban. Dr. Bárány Ottóné Badi Györgyi viszaemlékezését hallgattuk meg, ugyanis az előadó hölgy átélte a kommunista munkatábori életet és annak minden fájdalmát. Ő 1950 és 1953 között volt itt a Hortobágyon egy deportáló táborban családjával együtt, akiket kuláknak minősítettek. A Hortobágyon 14 ilyen tábor működött akkoriban. Az előadás mindannyiunknak nagyon tetszett, ezért vásároltunk egy képeslapot az előadónak egy Korinthosiakhoz írt levélből kivett idézettel, köszönetképpen a csodálatos előadásért. A gesztustól meghatódott, látszott rajta, hogy nagyon jól esett neki.
 21.30-tól a debreceni tűzijátékot néztük meg a nemzeti ünnepnap alkalmából. Sétánk közben Csobán Pál, a Gödöllői Líceum történelem szakos tanára mesélt nekünk érdekességeket, így az út sem volt unalmas.

2017.08.21. hétfő
 Ezen a napon egyetemi foglalkozásokon vehettünk részt, melynek keretében betekintést nyerhettünk a különböző felsőoktatási intézmények életével, tudományos kutatások világával. Választani lehetett történelem, biológia, magyar, matematika-fizika szekciók előadásai közül. Mi történelem tudásunkat gyarapítandó egy 1956-os előadást hallgattunk meg Debrecenről Filep Tibor előadásában, aki ott volt '56-ban és ő volt a forradalom egyik kirobbantója. Ez szintén hatalmas élmény volt számunkra.
 Délután megismertük részletesebben a Kollégium nagykönyvtárát, illetve a nagytemplomot. A nap zárásaként egy nagyerdei túrát tettünk, melynek részeként megnéztük a Páraszínházat is, ahol a szökőkút vízsugaraira volt kivetítés a város életéről.

2017.08.22. kedd
 A nap első felében a Déri Múzeumban jártunk, ahol megismerkedhettünk Debrecen helytörténetével, nem mellesleg láttuk Munkácsy Mihály híres Krisztus-trilógiáját. Ebéd után elmentünk az Agora Tudományos Élményközpontba, ahol kipróbálhattunk mindenféle tudományos eszközt. Itt összeér a fizika, a matematika, a biológia és a kémia. Ez egy szuper hely, mindenkinek ajánljuk!

2017.08.23. szerda
A konferencia utolsó napja nagyon gyorsan elérkezett. Délelőtt egy történelmi előadáson vehettünk részt Debrecen történelmével kapcsolatban, majd ebéd után elkezdődött a kiköltözés és búcsúzkodás. Nehéz volt elmenni ebből a csodaszép városból, ahova most már fantasztikus élmények kötnek bennünket.

További élményképek Nikitől: KATT IDE!, aztán pedig IDE!, a Miskolcról érkező Fanni fotóihoz pedig IDE!

U.i.: Szeretnénk közvetíteni Csobán Pál tanár úr üdvözletét Vraukó János tanár úrnak.